Bra samtal slutar aldrig att blomma!

Varje dag genomför vi mängder av samtal med människor i vår omgivning. Några är helt spontana,
andra är planerade och vissa samtal är så jobbiga att vi drar oss för att genomföra dem. Eftersom
affärer iscensätts, genomförs och upplevs av människor är det i samtalet affären uppstår, vare sig vi vill eller inte. Om samtalet är viktigt, hur mycket har vi egentligen lärt oss om hur samtal genomförs och hur de skulle kunna genomföras för att nå bästa möjliga resultat för båda parter? De flesta av oss är självlärda, uppfostrade och påverkade av sin omgivning. Och en hel del sköter vår
hjärna om alldeles automatiskt på egen hand. Den klarar med hjälp av våra sinnen av att uppfatta och sortera miljontals intryck per sekund och får oss att tänka en enda sak i taget.

Och det är det som gör själva samtalet så utvecklande.

När jag som kund letar efter en lösning letar jag efter information och under vägen vill jag ibland
prata med någon för att skaffa mig kunskap.

Om jag som leverantör (säljare) vill sälja något till en kund är det en bra idé att leta efter information
och under vägen prata med någon för att kunna bilda mig en uppfattning om vad jag skulle kunna
erbjuda.

När kund och leverantör möts är det under samtalet som affärsmöjligheterna upptäcks under
förutsättning att båda har förmågan att lyssna och föra samtalet vidare på ett motiverat sätt.

Under årens lopp har flera effektiva samtalsmetoder forskats fram och utvecklas. ACT, NVC och MI är
några exempel. Metoderna har främst tagits fram för att klara så kallade ”svåra samtal” inom bl.a.
beroendeterapi, kriminalvård, psykisk ohälsa och annat. Samtalsmetoderna är också mycket effektiva
i affärssamtalet.

Hur pratar du? Vad snackar om? Varför pratar du?

Några tips från samtalens underbara värd

  1. Bekräfta alltid den du pratar med
  2. Var nyfiken och visa ditt engagemang
  3. Lyssna noga på den du pratar med
  4. Ställ reflekterande följdfrågor
  5. Ta hand om det som kommer fram i samtalet

    Lycka till med dagens samtal!

    Hör gärna av dig, jag ser fram emot samtalet

    Farbror Joakim



Similar Posts