Att vara Kundombudsman

”Är inte det man tror att det är”

Ombudsman är ett av få svenska ord som heter samma sak på engelska. Det kanske är svenskt att
låta någon annan föra sin talan i viktiga frågor och det är en mycket bra idé. När jag började kalla mig
för kundombudsman för snart 20 år sedan hade jag själv använt en neutral ombudsman i min roll
som marknads- och försäljningschef på ett hyggligt stort svenskt företag. Men det blev inte som jag
trodde att det skulle vara.

Det mest förvånande var att klagomålen var så få. Det allra flesta kunder är nöjda med sina
leverantörer, oavsett bransch. Inte så konstigt egentligen. Företag överlever helt enkelt inte utan
nöjda kunder. Efter ett antal år var det dags att göra en analys.
Vi gick grundligt igenom 1000 genomförda kundintervjuer från ett tiotal olika branscher. Analysen
var på många sätt häpnadsväckande. Så häpnadsväckande att det blev en bok som fick heta
”Myten om den lojala kunden”
Som kundombudsman upphör man aldrig att förvånas. Det gäller främst kring kraften hos kunderna.
Kraften att engagera sig, att se möjligheterna och att visa sitt förtroende om man de bara får
chansen. Här kommer åtta punkter som är mer eller mindre häpnadsväckande, men inte alls
konstiga. Att vara kundombudsman är igen raketforskning.

  1. Klagomålen är få
    Fler kundombudsmän från flera olika branscher kan konstatera att mindre än 10% av kundernas
    synpunkter handlar om klagomål och ännu färre leder till någon form av reklamation. Jag kan också
    konstatera av 10% av kunderna som hör av sig är begeistrade och vill framföra sitt beröm. Vad är det
    då som åtta av tio (80%) vill när de pratar med en kundombudsman? Det har önskemål! Och det är i
    dessa önskemål som pengarna och utvecklingen finns.
  2. Kunder vill prata
    när de får prata om det som DE vill., inte det leverantören vill. De vill bli lyssnade på, sedda och
    känna att de är betydelsefulla.
  3. Kunder blir irriterade
    när de blir ombedda att svara på frågan hur nöjda de är. De tycker att frågan är onödig, Nöjdhet är en
    hygienfaktor. När kunder är missnöjda kommer det inte tillbaka om det finns alternativ. Att fråga om
    nöjdhet upplevs som nonchalant. (exempelvis i telefonkön) och kan även ses som ett tecken på dåligt
    självförtroende
  4. Kunder vill ha återkoppling
    när de har fått framföra sina önskemål. Då duger det inte med anonyma undersökningar. Anonyma
    kundundersökningar
  5. Kunder kan och vet mer om dina produkter än du gör, av den enkla anledningen att de oftast använder dina produkter betydligt mer än du själv gör.
  6. Kunderna vet vad det kostar och vad dina produkter i form av både varor och tjänster är värda. De har oftast kolla på vilka alternativ de har och var de är beredda att betala för. De prata gärna om de värden de uppskatoch betalar för.
  7. Lojalitet kan bara förtjänas, aldrig krävas. Kunder vill vara lojala för att de är vanemänniskor. Då vill de känna att lojaliteten är ömsesidig. Kundernas lojalitet är leverantörens ansvar.
  8. Konstant utveckling är kundernas vardag. Om du inte är med och visar att du vill utvecklas, väljer kunden någon annan.
  9. Det handlar sällan om juridik i samtal med kunder. Snarare om viljan att prata. Och att prata om sina egna tankar, hur andra gör och hur det skulle kunna vara, är kraftfullt på många olika sätt.



I nästa blogg kommer jag att prata om vikten av viktiga kunder.
Farbror Joakim

Similar Posts

  •  Hjälp, jag hinner inte vara i nuet!

    Ett samtal med en av mina PT-klienter i måndags får mig att stanna upp och fundera.   “Sedan kickoffen i september har det varit full fart. Och nu kommer kraven och instruktionerna för budgetarbetet som en blixt från en klarblå himmel. Hur skall jag hinna med att leverera i år och samtidigt försöka lista ut hur…

  • Vikten av viktiga kunder

    Att förmågan att behålla rätt kunder längre än andra är helt avgörande för hög, stabil och hållbar lönsamhet konstaterade forskare vid Baker Foundation på Harvard Business School redan i slutet av 90-talet. Tesen gäller fortfarande och mycket tyder på att de mest lönsamma företagens förmåga att behålla kunder nu även omfattar medarbetare och leverantörer. Men…

  • Hur lång är en kundresa?

    Hur skulle det bli om parterna enades om en gemensam affärsprocess där kundresan koordineradesmed säljprocessen? Du har säkert hur många exempel som helst på egna kundresor där har genomfört lyckade inköp avallehanda slag. Det händer också att resan fortsätter med samma leverantör, samma butik ochsamma säljare. Det är inte så konstigt, vii är ju vanemänniskor….

  • Hjälp! Vad händer med vår kultur?

    Såhär kan du stärka ditt företags kultur och därmed nå ett hållbart och bättre resultattillsammans. Distans- och hybridarbete är det nya normala. Det har kommit så mycket gott ut av det, så vimåste självklart bevara och utveckla det! Undersökningar kring hur pandemin har påverkat oss och våra arbetssätt fortsätter attströmma in. Vi vet allt mer…

  • Hur är det då med nöjdhet som nyckeltal? Har det någon betydelse?

    Kan kundernas grad av nöjdhet påverka lojaliteten och lönsamheten? Om vi börjar med lönsamheten, så påverkas inte lönsamheten nämnvärt när lojaliteten ökar. Anledningen är enkel. Det beror på vilka kunder som stannar. För att lönsamheten skall påverkas krävs att de lönsamma kunderna stannar och att de olönsamma blir färre. Forskning från bl.a. Harvard Business School…