Ingen kultur sitter i väggarna



Inget sitter i väggarna
Ofta säger vi att våra kulturer är svåra att förändra då de sitter i väggarna. Den myten kan vi ta död på direkt. Kulturen som vi har kommer från alla individer i vår organisation och tillsammans skapar vi den kultur vi har. Bra eller dålig.

Medarbetare från många kulturer
När vi nu bygger våra framgångsrika företag, gör vi det med medarbetare från många platser i och utanför Sverige. De betyder att vi ska samsas under ett och samma tak, eller numera under många tak då flertalet fortfarande delvis arbetar hemifrån och säkerligen kommer att göra det framöver. Vi ska samsas under ett och samma varumärke och i en gemensam kultur. Är det ens möjligt? 

Självklart är det möjligt. Det viktiga är att vi enas kring vilken god kultur vi ska ha i vårt företag och säkerställa att alla vet vad det faktiskt betyder. Som medarbetare vill jag också veta vad jag ska göra och inte göra varje dag för att bidra till den goda kulturen som vi alla vill ha. Det betyder å andra sidan inte att man helt måste bortse från den kultur man har med sig in, men man måste känna för den kultur som vi bygger tillsammans. 

En företagskultur som känns och syns
Att leva sitt varumärke handlar till stor del om att bidra till den kultur och de värderingar som vi har bestämt. Vet vi vad vår kultur innebär, hur vi vill uppfattas och vad jag ska bidra med så är det mycket lättare att leva sitt varumärke. Vet jag med mig om att mitt bidrag syns och känns så blir det också både enklare och roligare att vara en del av helheten. Det kommer också att attrahera andra att vilja arbeta hos oss.

En företagskultur som skapar värde
Om vi alla i ett företag lever företagets värderingar kommer det att skapa ett större värde både inom företaget men också utanför företaget. För oss, för våra kunder och därmed också för både våra och kundernas affärer. Det är kanske precis här som affärsmannaskapet börjar.

Christina Thulin
Företagare, kommunikationsstrateg Affärs-PT och coach

#kultur #värderingar #resultat

Om Affärsakademien: Affärsakademien består av människor med kolossalt många års erfarenhet från brett skilda branscher och organisationer. Det gemensamma är att alla brinner för att hjälpa individer och organisationer till ständiga förbättringar i skapandet av och utvecklandet affärer.

Similar Posts

  • Hur du som ledare kan framtidssäkra verksamheten genom kommunikation

    Kommunikation är ett av de viktiga verktygen en ledare har då han/hon ska föra verksamheten framåt och mot de satta målen. Frågan är hur du som ledare nyttjar det verktyget smartast så att du får önskad och rätt effekt. Kommunikation är också dialog. Det är när vi tar in andras tankar och åsikter som vi…

  • Hjälp! Vad händer med vår kultur?

    Såhär kan du stärka ditt företags kultur och därmed nå ett hållbart och bättre resultattillsammans. Distans- och hybridarbete är det nya normala. Det har kommit så mycket gott ut av det, så vimåste självklart bevara och utveckla det! Undersökningar kring hur pandemin har påverkat oss och våra arbetssätt fortsätter attströmma in. Vi vet allt mer…

  • Att vara Kundombudsman

    ”Är inte det man tror att det är” Ombudsman är ett av få svenska ord som heter samma sak på engelska. Det kanske är svenskt attlåta någon annan föra sin talan i viktiga frågor och det är en mycket bra idé. När jag började kalla migför kundombudsman för snart 20 år sedan hade jag själv…

  • Om Service och Kundbemötande

    En kund beställde en vara från  Amazons svenska sida nyligen. Efter ett tag hörde Postnord och Tullen av sig. De frågade om kunden skulle betala moms och införselavgift. Frågan mailades vidare till Amazon i Sverige och svaret kom på Holländska och var nu översatt med hjälp av Google till svenska ”Vi har gjort fel och vi krediterar…

  • Hur lång är en kundresa?

    Hur skulle det bli om parterna enades om en gemensam affärsprocess där kundresan koordineradesmed säljprocessen? Du har säkert hur många exempel som helst på egna kundresor där har genomfört lyckade inköp avallehanda slag. Det händer också att resan fortsätter med samma leverantör, samma butik ochsamma säljare. Det är inte så konstigt, vii är ju vanemänniskor….