FRÅN QUICK FIX TILL HÅLLBAR LÖSNING



För en tid sedan, när jag startade en coaching, sa min klient till mig; Jag är så rädd att coaching bara
blir en quick fix. Att jag hittar ett nytt jobb och så är allt klart.
Mitt svar blev; Coaching är allt annat än en quick fix.

Förra veckan höll jag tal till min dotter som tog examen från högskolan. Tankarna kring det där med
quick fix hade fått fäste i mig och jag funderade på om en utbildning är en quick fix för att få ett jobb.
Men mitt svar blev även här såklart: Nej en utbildning är allt annat än en quick fix.

I mon dotters fall var utbildningen tre år av nya lärdomar, möten och samarbeten med nya
människor, nya kopplingsscheman som skapats mellan teori och praktik. Under tiden på skolan hade
hon löst uppgifter och utmaningar, funnit sin plats, hittat sitt jobb, blivit en i ett team och börjat
bidra med sina nyvunna lärdomar.

Nej, utbildning är ingen quick fix. Det är en tid för utveckling, tid för reflektion, att man funderar på
vad man gillar att göra, vad som är viktigt för en, vad man står för och tror på.
Jobbet är ett resultat av det!

Och med glädje inser jag att hon redan har reflekterat, värderat och agerat i olika situationer utifrån
sina egna värderingar. Och jag tror att hon har insett att varken utbildningen eller livet är en quick fix.

Så se till att du skapar din egna hållbara lösning snarare än en quick fix genom att;

  • Reflektera mera
  • Fundera på vad som är viktigt för dig och vem just du vill vara
  • Ha mod att stå för den du är och det du tror på
  • Ha modet att välja bort saker
  • Se dina problem som utmaningar

Att hitta den röda tråden eller fokusera på rätt saker för den hållbara lösningen är inte alltid så lätt
som man tror. Tid för reflektion kan du ibland klara själv eller få support med genom en coach eller
affärs-PT. Det viktiga är att du själv är redo att förflytta dig på något sätt.

Christina Thulin
Kommunikationsstrateg, Affärs-PT, coach  och mentor
0705-840140

Similar Posts

  • Hur är det då med nöjdhet som nyckeltal? Har det någon betydelse?

    Kan kundernas grad av nöjdhet påverka lojaliteten och lönsamheten? Om vi börjar med lönsamheten, så påverkas inte lönsamheten nämnvärt när lojaliteten ökar. Anledningen är enkel. Det beror på vilka kunder som stannar. För att lönsamheten skall påverkas krävs att de lönsamma kunderna stannar och att de olönsamma blir färre. Forskning från bl.a. Harvard Business School…

  • Vikten av viktiga kunder

    Att förmågan att behålla rätt kunder längre än andra är helt avgörande för hög, stabil och hållbar lönsamhet konstaterade forskare vid Baker Foundation på Harvard Business School redan i slutet av 90-talet. Tesen gäller fortfarande och mycket tyder på att de mest lönsamma företagens förmåga att behålla kunder nu även omfattar medarbetare och leverantörer. Men…

  • Hur lång är en kundresa?

    Hur skulle det bli om parterna enades om en gemensam affärsprocess där kundresan koordineradesmed säljprocessen? Du har säkert hur många exempel som helst på egna kundresor där har genomfört lyckade inköp avallehanda slag. Det händer också att resan fortsätter med samma leverantör, samma butik ochsamma säljare. Det är inte så konstigt, vii är ju vanemänniskor….

  • Bra samtal slutar aldrig att blomma!

    Varje dag genomför vi mängder av samtal med människor i vår omgivning. Några är helt spontana,andra är planerade och vissa samtal är så jobbiga att vi drar oss för att genomföra dem. Eftersomaffärer iscensätts, genomförs och upplevs av människor är det i samtalet affären uppstår, vare sig vi vill eller inte. Om samtalet är viktigt,…

  • Hjälp! Vad händer med vår kultur?

    Såhär kan du stärka ditt företags kultur och därmed nå ett hållbart och bättre resultattillsammans. Distans- och hybridarbete är det nya normala. Det har kommit så mycket gott ut av det, så vimåste självklart bevara och utveckla det! Undersökningar kring hur pandemin har påverkat oss och våra arbetssätt fortsätter attströmma in. Vi vet allt mer…