”Det är ändå bara kundjävlar som ringer”



Skomakaren är en fena på att fixa skor, men när det kommer till prata med skornas ägare är det en helt annan sak, eller är det det? Eftersom skomakaren är både snabb och skicklig kan kunderna stå ut med ganska mycket, ända tills den dagen en annan duktig skomakare, som dessutom älskar människor, öppnar i närheten. Eller när vi kan få våra skor fixade genom att skicka dem till någon, via en tjänst på nätet. Kunder är ju också människor och det är långt ifrån alla som gillar att prata med skomakare

”Alla har vi olika strategier för hur vi kan kommunicera med våra kunder och hur de kan kommunicera med oss”. Rubriken kommer från ett reportage i DN  i pingsthelgen.

Är man ett mindre företag och har orderboken full är de lätt att välja att koncentrera sig på att leverera och då är det kanske lätt att prioritera bort kommunikationen med kunderna. Som kund kan jag bli rätt irriterad när det inte går att få kontakt. Det finns massor med exempel på när de inte fungerar:
* webbformulär som ingen läser 
* kundtjänst som inte går att komma fram till 
* jour nummer som hänvisar till kontorstid. 
Exemplen är oändligt många. Det är däremot svårare att hitta bra och goda exempel.

Jag blir så glad när det fungerar!

När jag skulle peka om en webbsida blev det problem med ett webbhotell jag tog kontakt med en annan leverantör som löste problemet snabbt. Telefonkön var kort och kundtjänsten var trevlig och kunnig.

Eftersom jag är en nyfiken person hörde jag av mig till leverantörer som kunde peka om webbsidan och frågade hur ser de på kundbemötande och hur ser utbildningen ut och uppföljningen.
Alla som börjar på det företaget får gå en utbildning hur de ska prata med kunder.  De tränar regelbundet och får vidareutbildning. Företaget ser att rätt kundbemötande genererar fler affärer.

För någon vecka sedan var mitt bankkort på väg att gå ut men inget ersättningskort var levererat till mig. Jag tog kontakt med banken och telefonkön var längre än förväntat, men när jag kom fram löstes problemet och de gav mig ett tips som gjorde att jag kunde spara in en årsavgift på en tjänst i banken. Jag har ännu inte hunnit prata med banken om hur de jobbar med kundbemötande, man jag lovar att återkomma när jag har kommit fram.

Låt skomakaren bli vid sin läst. När du vill behålla och attrahera kunder har jag tre tips.

1. Svara snabbt 
2. Se till att den som svarar verkligen gillar människor
3. Sprid positiva kundreaktioner till alla, även skomakaren. 

Hör av dig om kundbemötande 

Vänliga hälsningar 

Gunnar Ström
070-555 12 52

Similar Posts

  • Låt kick-offens inspiration leva längre

    Kick-offernas tid är en tid av engagemang och framåtanda. Ambitionerna är oftast att skapa energi och delaktighet inför höstens fortsatta kämparanda och planering inför det kommande året. Men hur får vi kick-offernas ambitioner att faktiskt hända? Det finns bara ett svar på det: Uppföljning! Att låta alla vara en del av och att få bidra…

  •  Ingen kultur sitter i väggarna

    Inget sitter i väggarnaOfta säger vi att våra kulturer är svåra att förändra då de sitter i väggarna. Den myten kan vi ta död på direkt. Kulturen som vi har kommer från alla individer i vår organisation och tillsammans skapar vi den kultur vi har. Bra eller dålig. Medarbetare från många kulturerNär vi nu bygger…

  • Vikten av viktiga kunder

    Att förmågan att behålla rätt kunder längre än andra är helt avgörande för hög, stabil och hållbar lönsamhet konstaterade forskare vid Baker Foundation på Harvard Business School redan i slutet av 90-talet. Tesen gäller fortfarande och mycket tyder på att de mest lönsamma företagens förmåga att behålla kunder nu även omfattar medarbetare och leverantörer. Men…

  • Hur lång är en kundresa?

    Hur skulle det bli om parterna enades om en gemensam affärsprocess där kundresan koordineradesmed säljprocessen? Du har säkert hur många exempel som helst på egna kundresor där har genomfört lyckade inköp avallehanda slag. Det händer också att resan fortsätter med samma leverantör, samma butik ochsamma säljare. Det är inte så konstigt, vii är ju vanemänniskor….

  • Du kan inte svälta en gris till fetma

    ” Under de senaste 25 åren har jag presenterat resultat för styrelsen i många bolag. Närman tittar tillbaka har det, ärligt talat, varit samma historia som upprepar sig. När siffrorna har varit på plan eller bättre hörde vi; ”Det verkar som att målen var litelågt satta i år. Låt oss spänna bågen lite hårdare nästa…